Tesla Model S en verder

Wilt u ook het nieuwste op autogebied rijden? Dan bent u bij Tesla aan het juiste adres. Wilt u dan ook de voordelen hebben van elektrisch rijden zonder compromissen te sluiten? Dat is namelijk wat de Amerikaanse automaker Tesla probeert te bereiken met zijn Model S. In tegenstelling tot andere elektrische auto’s zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, die stevig zijn gericht op de middenmoot, is de Tesla een premium product, met een bijpassende prijs en grootte.

Het voordeel in deze is dat het een enorm batterij pakket kan meedragen, wat het bij volledig opladen een bereik geeft van meer dan 400 kilometer, plus het soort prestatie die u verwacht van een sportauto. Heeft Tesla genoeg gedaan om de middenklasse autofabrikanten ongerust te maken? Dat hangt er maar net vanaf welke kant u het bekijkt. Als (volbloed) sportwagen kan de Tesla Model S het door zijn prestatievermogen een Porsche moeilijk maken, zeker als u de P90D upgrade neemt.

Maar als elektrische concurrent van de middenklasse auto is hij natuurlijk te duur, zeker met de komst van model 3 uit eigen huis die in 2016 in de Verenigde Staten (2017 in Nederland) wordt geïntroduceerd. Deze zal met een prijs van rond de 31.000 euro werkelijk een gat slaan in de concurrentie, want dan wordt volledig elektrisch rijden ook voor de middenklasse bereikbaar. Verwacht wordt dat deze kleinere opvolging c.q. baby Tesla Model S voor heel wat beweging en navolging gaat zorgen bij andere autofabrikanten. Want deze goedkopere Tesla kan in grote aantallen bijdragen tot de volledige omslag van het gebruik van fossiele brandstoffen naar volledig elektrisch rijden.

In Nevada wordt al een een gigafabriek voor de Tesla model 3 gebouwd, die naar eigen zeggen in 2020 meer batterijen moet produceren dan er in 2013 wereldwijd werden vervaardigd. Deze fabriek zou het streven van Tesla moeten realiseren om in 2020 500.000 auto’s te produceren. In feite dient de Tesla Model S niet alleen als elektrisch icoon, maar volgens CEO Elon Musk vooral als inkomstenbron om de middenklasse model 3 te kunnen produceren. Om terug te komen op rijden zonder compromissen: als u even wacht kunt u straks voor relatief weinig geld tweedehands een Tesla model 3 kopen met een uitstekende acceradius en een (bijna) sportwagenpotentieel. Dan heeft u sinds de uitvinding en productie van de T-Ford, met de baby Tesla S d.w.z. de model 3, een icoon in huis.

 

Bronvermelding: http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/2444541/2015/09/04/Goedkopere-Tesla-in-2017-op-de-markt.dhtml; http://uk.businessinsider.com/tesla-model-3-on-track-for-march-2016-unveiling-2015-11?r=US&IR=T