Teruggedraaide teller

De website Autoverleden.nl stelt dat de fraude met kilometerstanden van het wagenpark in ons land veel strenger moet worden aangepakt. De mensen van Autoverleden hebben onderzocht dat de problematiek van de tellerfraude tien keer zo groot is als werd aangenomen: in plaats van 163.000 gaat het om 1,7 miljoen gevallen; een opmerkelijk verschil.

Woordvoerder Ben Veenman van Autoverleden.nl bracht dit recentelijk in het nieuws naar aanleiding van de nieuwe campagne van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De campagne heeft als naam ‘Doe jezelf niet tekort, vraag het tellerrapport’. De RDW wil hiermee automobilisten aansporen om tellerstanden beter te controleren en registreren.

Kilometerfraude kost autorijdend Nederland jaarlijks 160 miljoen euro

De RDW had op 1 januari 2016 het aantal van 163.000 auto’s met een onlogische tellerstand in haar registratie. Auto’s waarvan de teller is teruggedraaid zijn minder veilig en prijziger in zowel aanschaf als onderhoud. Volgens de cijfers van de RDW kost dit type fraude autorijdend Nederland jaarlijks 160 miljoen euro. Autoverleden.nl stelt nu dat niet 1,8 procent van het Nederlands wagenpark maar zelfs 17,7 procent een ‘vreemde’ kilometerstand heeft. Met een eigen database kan de organisatie de gehele historie van een auto achterhalen en zien of er frauduleuze handelingen zijn verricht met de kilometerteller.

Fraude schijnt volgens de organisatie met name voor te komen bij geïmporteerde auto’s, die percentueel zo’n 15 procent van het Nederlands autoaantal uitmaken. Woordvoerder Veenman stelt zelfs dat mensen die een ingevoerde auto aanschaffen maar liefst vijftig procent kans maken op een teruggedraaide kilometerteller. Dit is onder meer toe te schrijven aan het feit dat in Duitsland de kilometerstanden niet door particulieren zijn na te gaan, waardoor frauduleuze handelingen daar aan de orde van de dag zijn.

RDW-keuringsstations zouden opmerkzamer moeten zijn

Een voor de hand liggende methode om dat op te lossen is volgens Autoverleden.nl dat de RDW-keuringsstations bij de import van auto’s veel opmerkzamer zouden moeten zijn. Of een tellerstand aannemelijk is, is volgens de organisatie onder meer meetbaar aan de hand van slijtage van onderdelen en het gebruik van digitale uitleesapparatuur; beide zaken worden niet gecontroleerd in de RDW-keuringsstations.

Autoverleden pleit ervoor om een identiek systeem in te voeren zoals in België bestaat. Het wapen dat men daar namelijk heeft ingezet tegen de kilometertellerfraude is de zogeheten carpass. Hierop staat een duidelijke registratie van de kilometerstand. Bij iedere autoverkoop moet de carpass overlegd worden aan de nieuwe eigenaar en kan de koper op zeer eenvoudige wijze zelf controleren of er met de kilometerstand kan zijn gerommeld.