Nederlandse app Parkmobile wordt gekocht door BMW

BMW is de afgelopen maand eigenaar geworden van het populaire Parkmobile, de meest gebruikte parkeer-app van ons land. Doordat automobilisten deze steeds vaker gebruiken, had het automerk er ‘tientallen miljoenen euro’s voor over’, zonder een exact bedrag te willen noemen.

Inmiddels hebben 160 Nederlandse en Belgische steden zich aangesloten bij Parkmobile. Automobilisten kunnen daar hun locatie doorgeven via de app Parkmobile, belparkeren of sms-parkeren. Er wordt vervolgens digitaal afgerekend (één keer per maand), dus er is geen ‘gedoe’ meer met muntgeld bij parkeermeters. Een ander betaalvoordeel is dat u betaalt per minuut, en dus geen extra kosten hebt. Ook krijgt u een melding op uw smartphone als de parkeertijd tegen het einde loopt. En u hoeft geen losse bonnetjes meer te bewaren voor uw declaraties, maar kan voor een overzicht gewoon inloggen op MijnParkmobile.

De overname van Parkmobile door BMW is al in april rondgemaakt, maar is vanuit concurrentie-overwegingen nu pas bekend gemaakt. BMW had reeds in 2015 al een bescheiden belang in de parkeeraanbieder.

BMW ziet aankoop parkmobile als belangrijke strategische zet

Volgens algemeen directeur van Parkmobile BV Marius Koerselman heeft BMW een belangrijke strategische zet gezet met de aankoop. Tegen RTL Z zei hij: “Ondanks de overname kunnen wij onze eigen gang blijven gaan en de diensten ook aan andere automerken aanbieden.” BMW is echter het eerste automerk dat zich inlaat met parkeren, aangezien het in de toekomst meer wil gaan richten op zaken als handig en betaalbaar parkeren, als extra service voor de BMW-eigenaar.

Parkmobile heeft als toekomstdoel om zich te ontwikkelen tot een soort vaan AirBNB voor parkeren middels het zo veel mogelijk bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Volgens Koerselman is het aanbod “nu niet transparant genoeg”. Hij vervolgt: “Parkeerplekken bij bijvoorbeeld kantoren staan dikwijls leeg tijdens winkeltijden. Het zou mooi zijn als dat kan worden veranderd, zodat we in de toekomst elke beschikbare parkeerplaats tegen een dynamische prijs kunnen aanbieden. Want alleen de locatie telt, maar waarom ook niet het tijdstip?”, vraagt hij zich af.

BMW wil in toekomst meer zijn dan alleen autofabrikant

Parkmobile heeft reeds een eerste stap gezet in die richting met het integreren van de zakelijke parkeergarages van het Parkbee-keten in hun apps. Deze parkeervoorzieningen staan in binnensteden, waardoor ze buiten kantoortijden vrijwel leeg staan; nu worden ze verhuurd voor 1,50 euro per uur.

Volgens BMW Nederland wil het automerk in de toekomst meer worden dan alleen maar een autofabrikant, en past de overname in dat plaatje. Het automerk wil een heel scala aan mobiliteitsdiensten gaan aanbieden. Dat heeft ook te maken met de veranderingen die zich al enkele jaren afspelen op autogebied; er is een verschuiving van bezit naar gebruik gaande. Auto’s kunnen straks bijvoorbeeld onderdeel zijn van een openbaar vervoerssysteem. En jongere mensen die nu nog geen BMW kunnen kopen, kunnen straks afrekenen per minuut. BMW wil in de toekomst de diensten van Parkmobile integreren in zijn auto’s, en andere merken de app laten huren.