Mogelijke stop verkoop auto’s met benzine- en dieselmotor

Het was al bekend dat andere Europese landen veel meer doen aan milieubehoud dan Nederland, maar Noorwegen blijkt deze maand nog een stap verder te gaan dan de rest. Noorwegen is nota bene een van de tien meest olie producerende landen ter wereld, maar gaat mogelijk binnen tien jaar een verbod invoeren op de verkoop van auto’s met een brandstofmotor. Dit betekent dat na het jaar 2025 auto’s er alleen nog maar mogen rijden op duurzame energie.

Afgelopen maand heeft een meerderheid van zowel linkse als rechtse partijen hierover een akkoord bereikt. De rechts-conservatieve Vooruitgangspartij probeert echter in zijn eentje nog steeds het plan tegen te houden. Als het plan écht realiteit wordt, dan is Noorwegen het eerste land ter wereld waar diesel en benzine worden afgeschaft. Vorig jaar, toen de plannen ook al leefden in de Noorse politiek, werd nog het jaar 2030 genoemd als startsein voor het echte duurzame rijden. Het Noorse plan is uiteraard met open armen ontvangen door de gangmakers in de branche van de elektrische auto, met Tesla voorop.

Kwart van Noorse auto’s rijdt nu al op stroom

Overigens zou de invoering van het plan niet betekenen dat er vanaf 2025 geen diesel- en benzineauto’s meer zullen rijden in Noorwegen. Wel zal het totaal aan elektrische of waterstofauto’s aanzienlijk gaan toenemen. Op dit moment rijdt al 25 procent van de Noorse auto’s op elektriciteit. Hoewel Noorwegen een écht olieland is, investeert het op grote schaal in windenergie, terwijl bijna de volledige elektriciteitsproductie van het land afkomstig is van waterkracht.

Zoals bekend is Nederland een wat minder voortvarend land als het aankomt op het gebruik van duurzame energie. In Nederland sneuvelde recentelijk een soortgelijk initiatief van de Tweede Kamer om eveneens met ingang van het jaar 2025 een verkoopverbod op brandstofauto’s in te voeren. Een motie van het parlement werd door minister Henk Kamp van Economische Zaken en Milieu naast zich neer gelegd omdat het voorstel in strijd zou zijn met het Energieakkoord. Hierin is immers vastgelegd dat een verbod wordt geëist met ingang van het jaar 2035. Nadat alle voor en tegens in den Haag tegen elkaar waren afgewogen, kwam eruit dat er niet binnen tien jaar een Nederlands verbod komt, maar een ‘streven’ naar een verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s.

Autofabrikanten druk in de weer met ontwikkeling nieuwe elektrische auto’s

Bijna elk automerk werkt aan een productlijn voor elektrische auto’s. Nog voor het jaar 2020 zullen er bij talloze merken nieuwe modellen verschijnen die meer dan 250 kilometer op één oplaadbeurt kunnen rijden. Dat was namelijk nog een van de struikelblokken uit het voorstel, evenals de hoeveelheid oplaadpunten die er nu is en in de toekomst nog moet komen, als er een groter aantal elektrische auto’s zal rijden.