Tegenvallende cijfers voor PSA Group

Tegenvallende cijfers voor PSA Group

31-10-2016

PSA zal niet bij elke automobilist meteen een belletje doen rinkelen, maar het staat voor een bundeling van drie Franse automerken: Peugeot, Citroën en DS Automobiles. Het is geen kleintje op de markt: in het jaar 2015 werden er drie miljoen auto’s geproduceerd en behaalde het bedrijf met zijn 195.000 werknemers een omzet van bijna 55 miljard euro.
De PSA Group werd opgericht in 1965 en kreeg in alle jaren van bestaan meerdere belangen bij andere grote automerken en slokte onder meer Citroën op, om samen een sterkere positie op de markt te krijgen. Ook inmiddels opgeheven automerken als Simca en Talbot maakten onderdeel uit van de PSA Group. Ze heeft fabrieken in diverse landen, maar de belangrijkste productiecentra bevinden zich in Frankrijk en China. Peugeot verkopen? Bezoek nuautoverkopen.nl voor meer informatie.

PSA Group had in 2015 54,7 miljard omzet

De PSA Group had in het boekjaar 2015 een omzet van 54,7 miljard euro. Bijna 65 procent van de omzet werd gehaald uit de verkoop van circa drie miljoen nieuwe auto’s, waarvan zestig procent in Europa en twintig procent in China. De rest van de jaaromzet kwam voor rekening van Faurecia, het zusterbedrijf dat alleen auto-onderdelen maakt.

Ook al trekt de economie wereldwijd aan en worden er daardoor meer auto’s verkocht, de PSA Group heeft helaas te kampen met tegenvallende cijfers. Volgens eigen onderzoek stellen Europese consumenten veelal hun aankoop uit. Gezien het gunstige belastingklimaat in diverse EU-landen is dit opmerkelijk te noemen. Ook het tweede grote afzetgebied van de PSA Group, Zuidoost Azië, toonde een tegenvallende belangstelling. In dit gebied was een terugloop van maar liefst zeventien procent. In de EU was dit 4,3 procent.

PSA Group maakt goede voornemens voor 2018

PSA bracht onlangs de cijfers naar buiten van een totale winst van 11,4 miljard, wat een teruggang van ruim vijf procent betekent ten opzichte van het voorliggende jaar. Analisten op de beurs hadden echter ingezet op 11,6 miljard euro, wat zorgde voor een lichte keldering van de beurskoers van de PSA Group. Om geen onrust te creëren bij de aandeelhouders had het bedrijf geen tussentijdse winstcijfers gepubliceerd. De doelstelling van de PSA Group is om in 2018 een omzetstijging van tien procent te realiseren.

De aandeelhouders hadden aanvankelijk hoge verwachtingen vanwege de in 2013 gemaakte samenwerkingsovereenkomst met General Motors (onder meer Opel), waarmee ze twee miljard euro aan kosten wilde besparen. Aangezien dit niet kon worden gerealiseerd heeft General Motors zich inmiddels alweer voor een deel teruggetrokken.