Auto’s hebben minder schades en zijn toch duurder uit!

Verzekeringsmaatschappijen hebben de laatste jaren de hoeveelheid autoschades steeds verder zien dalen. U zou dan zeggen dat de verzekeraars dan vast erg goed boeren, maar niets is minder waar, want ze lijden juist meer verlies dan voorheen. Volgens een onderzoek van verzekeringsexpertisebureau CED heeft dit te maken met de toegenomen elektronica die tegenwoordig in auto’s is ingebouwd, dit leidt tot hogere schadebedragen.

Sinds 2011 zijn in Nederland de voertuigschades met 28 procent gedaald: 1,8 miljoen schadegevallen in plaats van 2,3 miljoen. In deze zelfde termijn steeg de gemiddelde hoogte van het schadebedrag echter met dertien procent, wat ertoe leidt dat verzekeringsmaatschappijen rode cijfers schrijven. Het ligt daardoor helaas niet voor de hand dat de premies van autoverzekeringen daardoor gaan dalen.

Elektronische veiligheidssystemen zijn belangrijke ‘boosdoener’

De ‘boosdoeners’ zijn de elektronische veiligheidssystemen in auto’s. Sommige moderne automodellen hebben bijvoorbeeld een Adaptive Cruise Control of een Active City Break aan boord. Ook worden (snel)wegen telkens geanalyseerd op mogelijkheden om deze veiliger te maken, wat bijvoorbeeld de kans op een aanrijding steeds kleiner maakt. Doordat in de toekomst het voor de hand ligt dat de auto-elektronica voordeliger zal worden, kan dat een weerslag hebben op de hoogte van de verzekeringspremie van de auto.

Auto’s mogen anno nu dan wel steeds veiliger worden, maar een aanrijding wordt ook steeds kostbaarder. Volgens het onderzoek van CED zijn veel elektronica-ongevallen te gecompliceerd voor veel autobedrijven, waardoor dure gespecialiseerde bedrijven hiervoor moeten worden ingeschakeld. Ook worden veel onderdelen niet meer gerepareerd maar gelijk vervangen, wat doorgaans de kosten lager houdt.

Een bekend voorbeeld hiervan zijn autoruiten. Deze hebben tegenwoordig allemaal een licht- en regensensor en voorruitverwarming. Dit soort moderne ruiten moeten bij schade in zijn geheel worden vervangen. In feite lijken auto’s steeds meer op iPads: eenvoudige reparaties zijn bijna onmogelijk en de fabrikant verplicht je dan om tot nieuwkoop over te gaan.

Minder declaratie van kleinere schades bij slechte economie

Behalve de toegenomen elektronica in auto’s zijn er nog andere oorzaken voor de hogere schadelast: als het economisch minder gaat, hebben verzekerden minder de neiging om kleinere schades te declareren. Dit zorgt immers voor een hogere verzekeringspremie in de toekomst, doordat de verzekerde dan daalt op de bonus/malus-ladder. Ook zijn er verzekerden die ervoor kiezen om een eigen risico te betalen; dit kan voordeliger zijn dan het zelf herstellen van schade. Als het economisch beter gaat vinden verzekerden het weer belangrijker vinden om geen zichtbare schade te hebben.